Lär dig vad CPM är och hur det används i online budgetering
Dasu vad covd19
Innehållsförteckning:
- Definition av CPM
- Intryck
- Hur CPM fördelar kostnaden för reklam på din webbplats
- Hur och var för att få CPM-annonseringstrafik
Om du vill köpa annonsutrymme online, kommer du snabbt att gå in i termen CPM. Det är en term som används av branschen att prata om kostnader för "annonsvisningar" och det är den absolut vanligaste måttenhet som används i digital reklam. Det är också det vanligaste sättet att köpa och sälja digitalt annonsutrymme.
Definition av CPM
CPM står för kostnad per Mille och är ett annat sätt att säga kostnad per tusen. I det här fallet, 1000 visningar på en webbplats. Det ska inte förväxlas för andra liknande men olika villkor, inklusive CPC (kostnad per klick) och CPA (kostnad per åtgärd / förvärv).
Intryck
Ibland känd som en vy eller en annonsvisning är ett annonsindikativ det motsatta som en annonsserver kallas som svar på en sidförfrågan från en användares webbläsare. Det är det, och det är allt. Vissa tror misstänkt att annonsvisningar är annonser som visades för en användare (oavsett om de märker det eller inte), på en webbplats eller ett annat onlinemedium. Detta är faktiskt felaktigt.
Tyvärr betyder det också att annonsvisningsstatistik ofta är felaktig, eller helt enkelt bedrägligt. Upp till 15 procent av tiden är annonser som visas är felaktiga. Därefter finns annonser från bottrafik, (en bot är ett automatiserat program som kan användas för att öka trafiknumret eller SPAM-personer) vilket innebär att ingen fysisk användare någonsin haft chans att se annonsen. Upp till 60 procent av annonstrafik kommer från dessa robotar. Och äntligen finns det bedrägerier med annonsvisning. I detta fall döljer skrupelfria användare annonser bakom andra annonser, vilket trickar på annonsnätverk i annonser med högre CPM till webbplatsen.
Detta ökar också annonsens visningsnummer och kostar ännu mer annonsörer. Du kan om detta i en utmärkt artikel av Reid Tatoris.
Hur CPM fördelar kostnaden för reklam på din webbplats
Så låt oss säga att du har en webbplats, och du vill använda den för att tjäna annonser och tjäna pengar månad efter månad. Nåväl, du kommer att behöva sätta dig ner och ta reda på vilken typ av månatlig inkomst du kommer att vara bekväm med. Om din webbplats är ny och har relativt liten trafik, kommer du inte att tjäna mycket pengar, så din CPM kommer att vara mycket låg. Om din webbplats har stor trafik blir CPM högre.
Det finns två olika typer av CPM-räntor-fixade och variabla. Fasta priser är enklare att arbeta med eftersom du har ett bestämt värde för att motverka de genererade annonsvisningarna. Variabla CPM-värden är lite svårare att arbeta med, och dessa priser kommer att variera beroende på din webbplatss ämne, landet du är i, annonsören osv.
Låt oss göra lite snabb matte. Du har en webbplats och det är genomsnittligt 40 000 besökare per månad, med totalt 120 000 sidvisningar per månad. Vad är din webbplats värd för dig?
Tja, med en CPM på $ 5 (vilket är något över genomsnittet för 2017), skulle du beräkna det på följande sätt:
120,000 / 1,000 = 120
120 x CPM $ 5 = $ 600
Flera det med 12 och du tittar på en webbplats med ett värde av 7 200 USD i annonsintäkter per år. När du ser på de många miljoner sidvisningar som vissa webbplatser serverar varje månad kan du se hur lönsam CPM-marknadsföring kan vara på vissa webbplatser. De mest framgångsrika YouTube-bidragsgivarna gör faktiskt miljontals dollar varje år från bara en del av annonsintäkterna som YouTube samlar in från sina sidor.
Hur och var för att få CPM-annonseringstrafik
Om du har läst allt ovanstående och är intresserad av att generera CPM-intäkter via din webbplats, är nästa logiska fråga "var ska jag börja?"
Du kommer inte att kunna bara närma sig företag och be dem att börja placera annonser på din webbplats. Det finns webbplatser och företag som är byggda kring att tjäna trafik till webbplatser som din, och de är väldigt lätta att komma igång med.
Några av de bästa som ska börja med är:
- UberCPM
- AdBuff
- Media.Net
- Criteo
- Technorati
Skapa konton med några av dessa och experimentera. När du väl hittar ett program som kompletterar din webbplats och ger bra intäkter, håll dig fast vid det.
Lär dig hur fokusgrupper används i reklam
Lär dig hur fokusgrupper, som innehåller personer från olika bakgrunder, används i reklam och vad deras syfte är.
Den Sterila Cockpitregeln: Vad är det och vem måste använda det?
Lär dig om den sterila cockpitregeln, vem måste följa den och vilka delar av flygningen det gäller.
Vad är en isbrytare och hur används den?
Mötesledare använder isbrytare för att hjälpa deltagarna att lära känna varandra och engagera dem i konversation.